דף הבית English צור קשר תרומות טופס הרשמה ידיעון צוות אודות הפרוייקט
דף הבית > אורדיה, רומניה > מאמרים > בית הכנסת האורתודוקסי הגדול
בית הכנסת האורתודוקסי הגדול

להורדת המאמר כקובץ PDF לחצו כאן

בית הכנסת האורתודוקסי הגדול הוא חלק מהמתחם של הקהילה היהודית, שכולל את משרדי הקהילה, את הקנטינה הכשרה, את בניין בית הספר היהודי ואת בית הכנסת "חברת ש"ס". שני בתי הכנסת במתחם קרובים מאוד אחד לשני וחולקים חצר משותפת.

בית הכנסת תוכנן על ידי האדריכל ננדור באך ונבנה על ידי נאפּ פֶרְנֶק. שני בתי כנסת נוספים בטרנסילבניה ניבנו לפי התוכניות של באך: אחד בעיירה סאטמר, והשני בעיירה דז'. בית הכנסת באורדיה הוא הראשון מבין השלושה שנבנה.

בניית בית הכנסת החלה בשנת 1890 וארכה כשנה וחצי. משתי כתובות בבית הכנסת אפשר ללמוד על תאריך תחילת הבנייה ותאריך חנוכת בית הכנסת: הכתובת הראשונה נמצאת בתוך היכל התפילה, מעל דלת הכניסה. כתובת זו רומזת לפסקה מהמדרש לפיה: "כשחרב בית המקדש, פיזר הקב"ה אבניו בכל העולם... בכל מקום בעולם שם נפלה אבן כזאת – נבנה בית כנסת".
הכתובת השנייה נמצאת בחזית הבניין, מעל הכניסה המרכזית לבית הכנסת ומתייחסת לאחרית הימים. כתובת זו מקשרת בין בית המקדש לבית הכנסת.

ייחודיות בית הכנסת כמבנה שמייצג את הקהילה האורתודוקסית בא לידי ביטוי בכמה אלמנטים בבניין עצמו ובסביבותיו:

הבימה ממוקמת באמצע היכל התפילה. אנו מניחים שכדי להדגיש את מרכזיותה של הבימה כמקום ההתרחשות בבית הכנסת, הספסלים שקרובים לארון הקודש פונים לכיוון הבימה ולא לכיוון קיר ה"מזרח".

אלמנט נוסף שמדגיש את מרכזיות הבימה הוא הדלתות הצדדיות של בית הכנסת. הדלתות מובילות ישר אל מרכז ההיכל, כך שהדבר הראשון שרואים כשנכנסים דרכן אל תוך חלל התפילה הוא הבימה.

המחיצה של עזרת הנשים גם היא מייצגת את הקהילה האורתודוקסית.

גובה המחיצה הוא כשני מטרים כך שהיא מונעת כמעט לחלוטין כל קשר עין בין הגברים לנשים.

אלמנט ייחודי שמצאנו מחוץ לבית הכנסת, ממש מחוץ לדלת הצדדית הדרומית, הוא ארבעה עמודי חופה (עשויים) מבטון. לפי אחד הסיפורים שקראנו, ביום שהרב משה הירש פוקס, הרב המפורסם של הקהילה האורתודוקסית, הגיע לאורדיה התקיימה חתונה והוא היה אחראי על עריכת החופה. הרב פוקס התעקש לערוך את החופה בחוץ, תחת כיפת השמיים – כפי שמכתיבה ההלכה היהודית המסורתית - אחרת הוא יעזוב את הקהילה ויחזור כלעומת שבא.
הסיפור הזה מבטא את אחד ההבדלים שבין הנאולוגים והאורתודוקסים בנוגע לתפיסתם את ההלכה היהודית מסורתית: הנאולוגים נהגו לערוך טקסי נישואין בתוך בית הכנסת, ולא בחוץ כפי שנהגו האורתודוקסים.

לצד האלמנטים המסורתיים שבבית הכנסת, ישנם אלמנטים המעידים על כך שהקהילה האורתודוקסית היתה נתונה תחת השפעה של רוח חדשה. בית הכנסת נבנה כ- 20 שנה אחרי שהיהודים קיבלו אמנסיפציה ולכן הם יכלו להרשות לעצמם לבנות בניינים בסגנונות אדריכליים מגוונים.


סגנון בית הכנסת הוא סגנון המכונה "מקדש שלמה". חזית בית הכנסת דומה לחזית בית המקדש שנבנה על ידי שלמה, על פי מודלים מסויימים.

התייחסות נוספת לבית המקדש מצאנו גם בתוך בית הכנסת עצמו (ולא רק בחזית), למשל בעמדת החזן.
בעיצוב העמדה ניתן לראות התייחסות ברורה למודל בית המקדש ולחזית שלו.

אלמנט מעניין שאפשר לראות כאן הוא צורה של חור מנעול שמדמה את עמודי יכין ובועז שהיו מוצבים בכניסה לבית המקדש.

אלמנט זה חוזר על עצמו בעוד מקומות רבים בבית הכנסת הן בחזית המבנה והן בתוך המבנה עצמו.
זהו למעשה מאפיין נוסף של הסגנון האדריכלי החדש.

פנים המבנה מעוטר בעטורים בעלי אופי משתנה, כאשר לכל חלק בגריד המרכיב את בית הכנסת סגנון ועיטור אחר.

העושר הרב של העיטורים בבית הכנסת נלקח מסגנונות אדריכליים שונים: מהסגנון המורי, מהסגנון הנאו- קלאסי ומהסגנון המקומי.


ניתן לראות כי גם הבמה עצמה ובייחוד מאחז היד שלה מעוטר למכביר באותם הסגנונות.

עושה רושם שהעושר האסטטי והאדריכלי בבתי הכנסת השונים שבאזור ובייחוד בבית הכנסת הנאולוגי הקרוב, השפיעו על הצורך של הקהילה להכניס את העיטורים והפיתוחים האדריכליים לתוך מבנה בית הכנסת עצמו, דבר שהיה פחות מקובל בזרם האורתודוקסי עד לאותם שנים.

לסיכום, אנו רואים שבית הכנסת האורתודוקסי, גודלו הפיזי והקרבה שלו לשפת הרחוב מעידים על כך שהיהודים הרגישו בטוחים מספיק בסביבתם כדי לבטא את תרבותם באופן גלוי וחופשי.

דף הבית > אורדיה, רומניה > מאמרים > בית הכנסת האורתודוקסי הגדול

Powered by PiXeliT   |   כל הזכויות שמורות למרכז זלמן שזר ©