דף הבית English צור קשר תרומות טופס הרשמה ידיעון צוות אודות הפרוייקט
דף הבית > קוטאיסי, גאורגיה > מאמרים - אוני > בית הכנסת החדש באוני
בית הכנסת החדש באוני

להורדת המאמר כקובץ PDF הכולל תמונות ושרטוטים לחצו כאן

בית הכנסת החדש הוא מבנה אבן מונומנטלי שנבנה בשנת 1895.

ההשראה לעיצובו של בית הכנסת נזקפת לזכותו של אליהו אמשיקשוילי, אשר נסע לישיבה בפולין, התרשם מבית כנסת שם וביקש להעתיק את צורתו ואת עיטוריו לאוני. בית הכנסת דומה לבית הכנסת של קהילת לוצ'ק, פולין.

בית הכנסת מעוצב לפי עיקרון "ארבעה עמודי תווך", צורת מבנה שראשיתה בפולין במאות ה- 16 וה- 17. לצורת בית הכנסת זיקה מובהקת לעולם הצורות המערבי, והיא נובעת מהרצון להדגיש את הבימה ואת מיקומה המרכזי והשולט, ומהרצון ליצירת קשר קונקרטי בין המסה של הבניין לבין הבימה.

ציור של הרחוב המוביל לבית הכנסת רישום באדיבות טמונה תשנבה

גם בית הכנסת החדש ניזוק מרעידת האדמה של שנת 1991, וגגון כניסתו קרס. בחגיגות אירועי מאה שנה להיווסדות בית הכנסת, נכח במקום נשיא גאורגיה שוורדנאצה, ולכבוד האירוע הוזמן פרופ' שותה בוסתנשוילי מהאקדמיה לאדריכלות בטביליסי לשחזר את בית הכנסת. 

בנוסף לגודלו הנישא כלפי חוץ, מידותיו הפנימיות של בית הכנסת (אורך 15 מטרים, רוחב 13 מטרים וגובה 7.5 מטרים) לא מאפשרות תחושת אנונימיות. המבנה בנוי על קירות נושאים עבים מאוד (88–132 ס"מ) והקשתות בו קשורות במוטות פיסוק. למבנה פתחי אור רבים, 46 במספר, הפונים לכל כיווני רוחות השמיים.

הדמייה ממוחשבת של כיפת בית הכנסת

המבנה מאופיין בשתי דרכים עיקריות: על ידי עיצוב מרכזי, ועל ידי מאפיינים קלאסיים.

עיצוב מרכזי - סגנון העיצוב מנסה להטות את מירב תשומת הלב אל הבימה ואל הכיפה המתנשאת מעליה לגובה של 14 מטרים. הכיפה, המורמת על גבי תוף, ופתחי האור הבוקעים ממנה ומהתוף מפיצים בבית הכנסת, על כל 195 מטריו הרבועים, אור ייחודי.

בנוסף לכך, ישנו ציר נוסף במבנה המחבר בין הכניסה בצפון המבנה, דרך הבימה, ועד ארון הקודש בדרום המבנה.

צורת סידור הכיסאות, למרות היותה צורת הישיבה הספרדית הפונה לבמה, מאופיינת בשלוש ספינות אורכניות כמוטיב בזיליקלי-קלאסי. צורת סידור זו נובעת גם מהרצון לאפשר מרווח מעבר בהיכל בשעת הוצאת ספר התורה והולכתו אל הבימה .

בין כיסאות בית הכנסת ניתן לראות כמה "עומדים" – רהיטים המשמשים לתפילה בעמידה. רהיטים אלו, אשר מאפייניהם אשכנזים, נראים כיוצאים דופן בצורת סידור הכיסאות הספרדי.

הסימטריה בין מזרח למערב הינה מוטיב בולט בעיצוב מרכזיות המבנה: החל בגודל החלונות ובמספרם, במידות החלל, בציורי הקיר החוזרים בכל צד, וכלה בסידור הכיסאות הזהה.

נראה כי במהלך השנים עבר המבנה שיפוץ, נצבעו קירותיו ונוספה לו מרפסת מעץ המשמשת עזרת נשים להיכל מאידך, רצפת אריחי האבן החלקים והגדולים המגיעים עד לגודל של 50 ס"מ, שמרה על קיומה לאורך השנים.


עיטורים - בית הכנסת משופע בעיטורים:

תבליטים ושקעים – רוב העיטורים בבית הכנסת מבוססים על הצומח - עלים במגוון גדלים וצורות, השקועים כתבנית בכותרות עמודי ההיכל, בולטים כתבליט על גבי מישורי הקירות וכו'. דוגמה לכך ניתן לראות בעמודי ארון הקודש.
כמו כן מעוטרים הכיפה (4) ,חלונות ההיכל (10) ודלת הכניסה (1) בתבליטי מגן דוד.

ציורי קיר – בבית הכנסת שלושה ציורים עיקריים.
הציור הראשי, שבו מתואר מעמד הר סיני, מתנוסס מעל ארון הקודש בתוך קשת קרניז (מעין טמפנון יווני). משני צידי הציור הראשי מופיעים ציורי ארבעת המינים. על העמודים שלצידי הארון מצויירים שתי מנורות בעלות שבעה קנים, בדומה למנורה שבסמל מדינת ישראל

כתובות:
- "וה' [בשם הויה] בהיכל קדשו הס מפניו כל-הארץ" (ספר חבקוק) – הכתובת מופיעה מעל ארון התורה (ראו שרטוט).
- "דע לפני מי אתה עומד לפני מלך" (ברכות כ"ח) – כתובות על הקיר המזרחי ועל הקיר המערבי.
- "לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה" (ישעיהו ב, א-ד) – כתובת המופיעה על הקיר הדרומי.
- "כהניך ילבשו צדק וחסידיך ירננו" (תהלים קלב) – כתובת המופיעה מעל ארון הקודש.
- "בעבור דוד עבדך אל תשב פני משיחך" (תהילים קלב) - כתובת המופיעה מעל ארון הקודש.
- "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" (ישעיהו ב) – כתובת הרקומה על הפרוכות.

קרניז - כל פתח, קשת, או קיר פנימי מעוטרים במספר שונה של בליטות קרניז לבן. מספר הבליטות: אחת עד חמש.

מאפיינים קלאסיים - פיסול החזיתות:
כל מימדי חזית המבנה מחופים באבן שטוחה. החזית בנויה לפי מאפיינים קלאסיים- מערביים בכל רבדיה:
* עיטורי הפתחים – סביב הפתחים מעין שקע, התחום משני צדדיו בעמודים מעוגלים עם קשת מעל (אדיקולה רומית).
* תפיסת החזית על ידי בליטות אנכיות של עמודים הנשענים בצורה סימטרית על תבליט אופקי – (אנטבלוטור יווני)- מעין קורה מקושטת בעיטורים גיאומטריים החוזרים על עצמם סביב המבנה.
* פסלים על פינות גג המבנה- אלמנט קלאסי מובהק שעמד לצד גמלון מבני הציבור.

שיפוץ בית הכנסת על ידי פרופ' שותה בוסתנשווילי בשנת 1995
במהלך שיחזור מבנה בית הכנסת, כ- 4 שנים לאחר רעידת האדמה, שופץ גגון הכניסה על מדרגותיו ועמודיו, ושמר על מראהו בעבר. רעפי האבץ שעל הכיפה הוחלפו כנגד הגשמים, בעוד גג רעפי הפח של התקרה השטוחה נשאר חלוד כשהיה. מראה הכיפה הכסופה על רקע הרי הקווקז והבקתות נמוכות בעיירה הינו חלק מסמליה של העיר אוני ואייקון למבנה. על הגג התקינו כוכב ניצב מפח, אלמנט עיטורי המופיע בכל מבני הקהילה המקומית.

תיעוד פעולת השיפוץ ועריכת שרטוטי המבנה שבוצעו על ידי פרופ' בוסתנשווילי היו לנו לעזר רב בסיקור המבנה. לצפייה בשרטוטיו של פרופ' בוסתנשווילי לחצו כאן.

תיעוד המבנה ופרטיו החיצוניים נעשו על ידי פרופסור בוסתנשבילי במימון מועט, לכן בחרה קבוצתנו לחפש ממצאים נוספים במבנה שלא קיבלו מספיק תשומת לב, ולתעד אותם. בין הפרטים שתיעדנו: ארון הקודש על פרטיו, סידור הישיבה בבית הכנסת, ספסלי התפילה, עזרת הנשים ועוד.

 

דף הבית > קוטאיסי, גאורגיה > מאמרים - אוני > בית הכנסת החדש באוני

Powered by PiXeliT   |   כל הזכויות שמורות למרכז זלמן שזר ©