דף הבית English צור קשר תרומות טופס הרשמה ידיעון צוות אודות הפרוייקט
דף הבית > קוטאיסי, גאורגיה > מאמרים - קוטאיסי > המתחם היהודי התחתון בקוטאיסי
המתחם היהודי התחתון בקוטאיסי

להורדת המאמר כקובץ PDF לחצו כאן

המתחם התחתון, הפונה אל רחוב גפונובי, מכיל שני בתי כנסת (בית הכנסת הגדול ובית הכנסת הקטן) ומבנה קהילה ארוך ששימושיו בעבר היו מגוונים ושימש בין השאר ללימוד תורה, כמקווה, כמאפיית מצות ועוד. מלבד הגדר התוחמת את חצר הקהילה המתחם פתוח אל הרחוב ומזמין אליו מבטים. לעוברי אורח נגלית חצר הקהילה וכל חלקיה.

רחוב גפונובי הינו רחוב ראשי בקוטאיסי, עם כביש סלול בעל שני מסלולים (תופעה נדירה בקוטאיסי, שרק דרכים ראשיות זוכות לה). מצידו השני של הרחוב ניתן להבחין בצריח של הכנסייה המקומית.

הקרבה בין שני מוסדות הדת השונים, והפתיחות של המתחם הן הראייה הארכיטקטונית המרכזית למערכת היחסים הטובה שהתקיימה בגאורגיה בין הרוב הנוצרי והמיעוט היהודי ששמענו עליה רבות לפני המסע ולכל אורכו.

חתך רחוב מבית הכנסת הקטן ועד לכנסייה

אופי החזיתות
שתי החזיתות הפונות אל הרחוב, הן של בית כנסת הקטן הן של בית הכנסת הגדול, מחוסרות סממנים יהודיים. בארכיון העיר גילינו שבית הכנסת הגדול עבר שיפוץ קטן, ונוסף לו גמלון. שיערנו כי הוספת הגמלון נעשתה בשל הרצון להוסיף סממן או כתובת לחזית הפונה לרחוב, אך לא כך היה. ההסבר להוספת הגמלון טמון כנראה במסר הקומוניסטי של סטלין, שלא פסח על מבני דת יהודיים, ומתוקף כך הסממן היהודי היחידי הוא כתובת צנועה בחזית הפנימית של החצר.

בית הכנסת הגדול בית הכנסת הקטן

עובדה מעניינת נוספת היא ששני בתי הכנסת אינם סימטריים. כל חזית היא בעלת אופי אחר. החלונות בחזית הפונה כלפי הרחוב מסוגננים יותר, ואילו בחזית הפונה אל תוך מבנה הקהילה החלונות צנועים יותר. זאת בניגוד לבית הכנסת העליון שהחזיתות שלו תואמות ושוות לחלוטין.

התפתחות המתחם
ניסינו לאבחן את התהליכים ואת השינויים שעבר המתחם לאורך השנים בהתאם לראיות ארכיטקטוניות. על פי הכתובת מעל הכניסה לבית הכנסת הקטן, המבנה הוקם בשנת 1815. על מבנה בית הכנסת הגדול יש רישום המעיד כי נבנה בשנת 1885, מכאן שבית הכנסת הקטן הוא המוקדם יותר מבין השניים. אנו משערים שכאשר גדלה הקהילה היה צורך במבנה בית כנסת נוסף, וכך נבנה בית הכנסת הגדול באותה חצר קהילה.

כתובת הקדשה בבית הכנסת הקטן - נבנה בשנת תקע"ה (1815)

בית הכנסת הקטן שופץ, ונוספה לו קומה. בארכיוני העיר נמצאה תמונה ברורה של המתחם, בו מופיע בית הכנסת הקטן במצבו המקורי.

את השינויים שעבר בית הכנסת ניתן לראות לפי החומרים השונים המרכיבים אותו כמו גם בשינוי הפתחים הבולט לעין בחזיתות המבנה. גם הפתחים בחלקו התחתון של בית הכנסת שונים בצורתם. כמו כן, נראה כי הכניסה המקורית של המבנה הייתה בעלת צורה מקושתת ואנו משערים כי כאשר בית הכנסת הורחב ןהכניסה אליו הוגדלה בהתאם.

החלון בקיר ליד ארון הקודש נסגר והשערתנו היא שבעבר עמד שם ארון קודש בעל מידות קטנות יותר, שתאמו את מידות המבנה המקוריות. ככל הנראה ארון הקודש המקורי היה מותאם לגובה מבנה בעל קומה אחת, וארון הקודש החדש הותאם בגודלו למבנה החדש והגבוה. לאחר שיפוץ המבנה, כשנבנה לבית הכנסת ארון קודש חדש וגבוה יותר, היה צורך לסתום את החלון המקורי ולפתוח במקומו חלון גבוה יותר.

הקומה השנייה של בית הכנסת בנויה מבטון מזוין כך שניתן לשער כי השיפוץ בוצע במאה השנה האחרונות. מעדויות של זקני הקהילה למדנו כי השינוי התבצע לפני כשישים שנה, ככל הנראה, בשל רצון של חברי הקהילה היהודית לפאר גם את בית הכנסת הקטן. שינוי זה מעיד על מצבה הכלכלי היציב של הקהילה. הקהילה שאפה להפוך את המבנה למתאים בפרופורציות שלו לשאר המבנים באיזור, וכמובן להתאים אותו למבנה הנוסף במתחם, לבית הכנסת הגדול.

במקור, היה בית הכנסת הקטן בעל פרופורציות זהות לבתי הכנסת הכפריים, אותם ניתן לראות באזורים הסמוכים לעיר. אנו מניחים כי בית הכנסת הקטן, בטרם שופץ, היה זהה לבית הכנסת בלילאשי. ההנחה נובעת מצורת המבנה הדומה ומהפרופורציות הזהות. הסקנו כי בדומה לבית הכנסת בלילאשי ולבית הכנסת הגדול, גם חלל בית הכנסת הקטן היה מחולק לתשעה חלקים. החלוקה התבצעה על ידי ארבעה עמודים שעמדו בפינות הבמה.
ניתן לראות כי הבמה המקורית שונתה והוגבהה, כנראה באותו הזמן בו שופץ בית הכנסת.

רצפת העץ בבית הכנסת הקטן נראית גם היא כתוספת מאוחרת. השערתנו היא שבית הכנסת הקטן היה מרוצף במרצפות אבן, בדומה לריצוף בבית הכנסת הגדול.

בשני בתי הכנסת הכניסה לעזרת הנשים חיצונית. בשניהם השתנה ייעוד החלון בקומה השנייה של בית הכנסת והחלון הפך לדלת הכניסה לעזרת הנשים. עובדה זו מעידה כי עזרת הנשים הייתה תוספת מאוחרת בשני בתי הכנסת, כנראה התוספת האחרונה בשינויים האדריכליים שעבר בית הכנסת הקטן.

מצילומים ישנים של מתחם בית הכנסת הגדול ניתן ללמוד כי בעבר חצצה חצר קהילה בין בית הכנסת והרחוב. לאחר השיפוץ בוטלה החצר, וכיום אין הפרדה בין החזית החיצונית של בית הכנסת ובין הרחוב.

מבט לארון הקודש בבית הכנסת הגדול מבט לארון הקודש בבית הכנסת הקטן

 
 תיקרת בית הכנסת הגדול  תיקרת בית הכנסת הקטן

דף הבית > קוטאיסי, גאורגיה > מאמרים - קוטאיסי > המתחם היהודי התחתון בקוטאיסי

Powered by PiXeliT   |   כל הזכויות שמורות למרכז זלמן שזר ©