מדריך מקיף לאסטרטגיות הכללה ושילוב: דרך לקראת גיוון רב יותר במערכת החינוך

 

מה זה הכלה והשתלבות ומדוע אינטגרציה היא דבר חשוב?

הכלה ואינטגרציה הם שני מושגים חשובים המשמשים לעתים קרובות לסירוגין, אך יש להם משמעויות שונות. הכלה היא תהליך של יצירת סביבה שבה כולם מקבלים ומכבדים זה את זה ללא קשר להבדלים הקיימים ביניהם. אינטגרציה, לעומת זאת, היא תהליך של חיבור בין אנשים שונים ליצירת תחושת אחדות ושייכות. בעזרת תוכניות הכלה והשתלבות אנחנו מייצרים סביבה בטוחה שמאפשרת את האינטגרציה.

אינטגרציה חיונית לבניית ביטחון, קידום שוויון והבטחה שלכולם תהיה גישה לחינוך איכותי ברמה הכללית, אך ברמה הפרקטית יותר במסגרת הכיתה, האינטגרציה מסמלת שילוב של תלמידים שונים זה עם זה. תהליכים מסוג זה מאפשרים לאנשים מכל רקע באשר הוא להתאחד בסביבה בטוחה שבה יש להם אפשרות לבנות ביטחון מבלי שירגישו ששופטים אותם. האינטגרציה גם עוזרת ליצור חברה מלוכדת יותר בכך שהיא מאפשרת לנו ללמוד אחד מהחוויות ומנקודות המבט של האחר.

היתרונות המרכזיים של אסטרטגיית הכלה ושילוב

1. שיפור התפתחות חברתית ורגשית: סביבת למידה מכילה מספקת לתלמידים הזדמנויות רבות יותר לפתח מיומנויות חברתיות ורגשיות. התלמידים לומדים ליצור אינטראקציה עם תלמידים מרקעים שונים ונחשפים לנקודות מבט שונות, שיכולות לעזור להם לפתח אמפתיה, כבוד והבנה בצורה טובה יותר.

2. הישגים אקדמיים מוגברים: מחקרים הראו שההכלה בכיתה ויצירת אקלים חינוכי מיטבי בבית הספר מובילים לביצועים אקדמיים גבוהים יותר עבור כל התלמידים, לא רק לבעלי הצרכים המיוחדים. הסיבה לכך היא שההכללה מספקת לתלמידים תמיכה ומשאבים נוספים שיכולים לעזור להם להצליח.

3. הערכה עצמית מוגברת: אסטרטגיות הכלה ושילוב יוצרות תחושת שייכות וערך אמיתי לתלמידים, ומאפשרות להם לצבור אמון ביכולותיהם, להיות מעורבים יותר ולפתח קשרים חזקים ועמוקים יותר עם חבריהם לספסל הלימודים.

3 דרכים להשגת הכלה ושילוב מוצלחים בכיתה

1. צור סביבת כיתה חיובית:

יצירת אווירה של כבוד הדדי והבנה היא המפתח להכלה והשתלבות מוצלחת בכיתה. ניתן להשיג זאת באמצעות שימוש בחוקי הכיתה, חיזוקים חיוביים ומודלים לחיקוי. סביבה חיובית תוביל להישגים אקדמיים מוגברים, אינטראקציות חברתיות טובות יותר ושיפור מעורבות התלמידים הכוללת.

2. עודד את התלמידים להביע את עצמם:

על מנת להצליח ולהגיע לשילוב מלא ושילוב מוצלח של כלל התלמידים בכיתה, עלינו לעודד את התלמידים להתבטא בכל הדרכים האפשריות. במהלך היום התלמידים מתבטאים בעיקר באמצעים מילוליים, נסו לאפשר להם להתבטא גם בדרכים אחרות כמו ציורים, מוזיקה או פעילויות כתיבה יצירתית כדי לאפשר לכל אחד להתבטא בצורה אותנטית ובצורה הטובה ביותר.

3. פתחו מדדים נוספים

 

חלק מהדרכים העומדות בפנינו לייצר הכלה ושילוב בצורה הרמונית ונעימה היא על ידי פיתוח מדדים נוספים שאינם מקטלגים את התלמידים. זה לא אומר שאנחנו חייבים לתת ציונים במקצועות, אבל זה אומר שעלינו לאפשר דרכים נוספות כמו מתן תגמולים או הכרה, יצירת הערכות ופעילויות חלופיות ושימוש בשיטות כוללניות על מנת שהילדים ירגישו סיפוק ממעשיהם.

מה היה לנו עד עכשיו?